U/10 - ACTIVITAT A, B i C

Nivell:

Totes les edats

Durada:

40 min

Temporalització

10 minuts per a l’explicació 30 minuts per al treball

Material

Cartolines
Llapis de grafit
Colors, ceres, retoladors, gomes, maquinetes, etc.

Descripció de l’activitat

Consisteix a fer una activitat conjunta amb totes les franges d’edat del mateix centre/servei, i en què tots puguin dibuixar i escriure allò que troben a faltar quant a serveis, centres i espais per al futur.
Per als més petits aquests espais vitals es redueixen a casa, el pediatre, el centre educatiu i la plaça o carrer on surten a jugar.

Per als mitjans l’espai s’amplia, han de poder gaudir de llocs per practicar activitats de lleure més o menys dirigides, centres i serveis culturals on aprendre coses que no es fan a l’escolar, disposar d’espais que fomentin el joc i les relacions, ...
Els adolescents comencen a tenir un pensament crític i, encara que mediatitzats pel grup de referència, són capaços d’analitzar els recursos i la qualitat dels serveis i equipaments que usen.

Metodologia de treball

4.El professional els explica que aquesta activitat és conjunta, és a di, hi participaran tots els companys del centre, sigui quina sigui la seva edat, i els comenta en què consisteix. Se’ls donen alguns exemples adaptats a cada situació perquè entenguin la demanda que se’ls fa. Així, als més petits, els indiquem els gronxadors a la plaça, més llibres, entrades per anar al zoo, etc. i als més grans, els diem que pensin alguns dels serveis que necessiten, com l’escolar, la biblioteca, el CAP, etc. i com creuen que han de ser.

5.A continuació es dóna una cartolina DIN A4 a cada participants i se’ls fa posar el nom i l’edat.

C/Caballero 79, 1r B. 08014, Barcelona. Telf. 93 336 72 65 / 93 335 98 91 - www.fedaia.org

3.Cada participant dibuixa i/o escriu allò que troben a faltar quant a serveis, centres i espais necessaris per al futur. Mentre, es supervisa i s’atenen les possibles demandes.

4.Acabateltemps,s’expliquenoesllegeixenlesdiferentsrelacionsiescomenten.

5.Finalment se’ls recullen les cartolines i se’ls explica que aquesta informació es farà arri- 
bar al Parlament.

Aquestes propostes seran recollides als centres/serveis per l’equip de coordinació del projec- te de participació i posteriorment en realitzaran un muntatge, el qual es farà arribar al Parlament.

Orientacions per als professionals:

Llista de possibles demandes:

De 3 a 7 anys:

A la plaça: gronxador, font, paperera, espai reservat sense caques de gat o gos, etc.
Al pediatre: sala d’espera amb entreteniments, contes, etc.
A casa: que la mare no estigui de mal humor, no passar fred, més dibuixos a la tele...
A l’escola: un mestre que ensenyi català, un pati separat dels grans, més contes a la bibliote- ca, un sorral, etc.

De 8 a 12 anys

Al carrer o a la plaça: més seguretat vial, papereres, fonts, espais per jugar a pilota, més pla- ces a prop de casa, etc.
Al metge: anar al mateix metge que han anat els petits, entreteniments a la sala d’espera, que el metge els expliqui a ells, etc.

A casa: espai per a estudiar i guardar els deures, que la mare o el pare estiguin a casa quan hi arriba, que els pares tinguin més diners, tenir un animal, etc.
A l’escola: que tingui una sala gran, menjador,... que hi hagi professionals que ensenyin als nens el que els costa, que la biblioteca estigui oberta més hores per poder estudiar, etc.

De 13 a 18 anys

Al carrer: més bancs a les places i més ben posats (per poder parlar), papereres, cistelles de bàsquet i llocs on jugar a pilota o amb patins, bitllets de transport públic més barats, més faci- litat en l’accés als casals i centres cívics, més autobusos o carrils bici, etc.
Al metge: més difusió dels centres de planificació familiar, més centres de consulta i mediació en conflictes familiars, un espai vital propi (habitació, calaix, prestatge, etc.), ordenador i accés a internet.

Al centre educatiu: accés a internet, disponibilitat d’hores del tutor, més orientació al final del cicle escolar, menjador, etc.